Spør legen: Fremfall av bakre skjedevegg

Fremfall av bakre skjedevegg

Hei. Jeg (31 år, normalvektig osv.) fødte en jente for 5 uker siden. Hun ble tatt med tang. Nå har jeg fått et fremfall av bakre skjedevegg. Utbulingen når skjedeinngangen min, men titter ikke utenfor denne. Jeg har ikke problemer med avføring, slik jeg har forstått at mange har. Men så er jeg også flink med fiber. Problemet er at jeg kjenner det så godt når jeg går og står oppreist. Det føles som om en tampong er på vei ut. Eller som en liten ball som ligger i skjedeåpningen. Dette synes jeg er veldig frustrerende og plagsomt.

Jeg har god kontroll på knipemusklene, men har også lest at dette ikke hjelper mot fremfall av bakre vegg. Jeg bryr meg ikke om hvordan det ser ut, men er veldig interessert i å slippe denne følelsen av noe på vei ut! Er redd det skal gå veldig utover mitt planlagte aktive liv.

- Vil jeg kjenne dette mindre etter hvert? Når (uker/månder/år...)?

- Vil selve fremfallet kunne gå noe tilbake? Ev. når? Hvilke erfaringer har gynekologer med dette?

- Vil ammeslutt kunne ha noe å si?

- Andre råd?

- Ev. hvem i landet kan mest om dette (i tilfelle jeg vil ha mer informasjon)?

–Håperdetblirbedre

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Jeg synes du skal se det an til du har fått dine hormoner tilbake, dvs. til du igjen har menstruasjon. Da kan forholdene ha endret seg - østrogen er viktig for strukturene i og omkring skjeden. Jeg synes ikke du skal slutte å amme av denne grunn, da får du heller forsøke med lokal østrogenbehandling i form av Ovesterin stikkpiller som kan kjøpes uten resept.

Det er ikke farlig selv om du ammer. Hvis du likevel skal opereres, så er det en enkel operasjon hvor man lager skjeden noe trangere. Det kan alle gynekologer som jobber på sykehus utføre - det er et rutine-inngrep.

Du kan gjerne fortsette med knipeøvelser. Det er viktig å ha best mulig muskulatur i området.

Vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2009.03.06 11:38