Spør legen: Vond lukt fra penis og vagina

Vond lukt fra penis og vagina

Jeg er en mann på 29 år. Jeg lurer på om det kan bli en ekkel lukt fra penis hvis man har en urinveisinnfeksjon? Det lukter helt forferdelig, men vanskelig å beskrive. Jeg urinerer ganske ofte, og det kommer lite urin hver gang. Jeg har også ganske vondt i "blæra". Lurer på hva dette er.

Jeg hadde sex med en dame som hun luktet helt forferdilig nedentil. så fikk jeg meg en ny dame litt senere som jeg ble sammen. Hun hadde ikke noe lukt, men etter at jeg hadde hatt sex med henne kom den forferdelige lukten snikene. Det var noe jeg merket andre gang da vi hadde sex. Og det var akkurat den samme forferdelige lukten som jeg hadde kjennt ved den første damen.

Den første damen var min tidligere kone, og hun har sagt til meg at hun ikke har eller hadde noen kjønnssykdommer. Det lukter helt sykt fælt, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si det til min nye. Men det virker jo nesten som at det er jeg som har gitt min nye dame denne fele lukten da...

Jeg klarer ikke den lukta, og oralsex er utelukket. Det virker som om lukten kommer med en gang hun blir litt våt nedentil. Det virker som det lukter av meg også, som nevnt, men ikke så intenst som det gjør av henne. Det er ca. 4 måneder siden lukten kom. Har du noen gode råd? Og hvordan kan jeg si til henne at hun lukter vondt. Det kan godt være at jeg har et eller annet, men jeg kvier meg veldig for og gå til legen og fortelle dette.

–fortvillla

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Jeg tror ikke lukten kommer fra deg, og heller ikke at den har noe med ev. urinveisinfeksjon å gjøre. Du beskriver ikke hvordan det lukter, men er det lukt som av råtten fisk kan det foreligge tilstanden BV (bakteriell vaginose). Ved BV kommer det en unormal sammensetting av bakteriefloraen i skjeden og høy pH som gir grobunn for fremmede bakterier. Det ses spesielt hos seksuelt aktive, men er ikke en seksuelt overført sykdom. Det har heller ikke noe med urenslighet å gjøre.

Tilstanden kan lokalbehandles med antibiotikum i skjeden, men det er risiko for at det kommer tilbake igjen. Mannen skal ikke ha behandling. Hvordan du skal fortelle din partner om det? Du kan jo nevne at du har hørt om tilstanden BV og forklare at det kan behandles. Det er sannsynlig at hun også har kjent lukten.

Vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2009.02.03 11:49