Spør legen: "Leketøy" på avveie
"Leketøy" på avveie
Hei! Dette er veldig flaut, men jeg må bare spørre siden det plager meg. Jeg går faktisk og tenker på noe som hendte i 1997. Nå nærmer jeg meg 27 år, og begynner å bli lei av denne tanken som kommer opp i ny og ned. 1997 var den tiden da jeg først begynte å gå på fest, og da jeg begynte å virkelig interessere meg for gutter. Jeg hadde enda ikke hatt samleie med noen, men var vel som alle andre tenåringer nysgjerrig og eksperimenterte litt for meg selv.
Da jeg kom hjem etter en fest gjorde jeg noe rart. Jeg onanerte, og av en eller annen grunn brukte jeg en Lypsyl (slik hvit klassisk med blå topp). Jeg var sikkert litt småberuset, og dagen etter kunne jeg ikke finne toppen til lypsylen. Jeg lette overalt på soverommet... Det kan hende at den allerede var borte fra før, og den hadde mest sannsynlig ikke falt av inni meg.
Likevel er dette en tanke som slår meg med en gang jeg kjenner en liten smerte nedentil. Da kan jeg tenke; kan jeg bli gravid? Enn om toppen ligger der et sted og ødelegger meg? Det er sikkert helt rart dette, men det er en tanke som noen ganger kan gjøre meg helt fortvilt. Dessuten har jeg aldri sagt dette til noen. Det er jo så flaut! Nesten vittig pinlig...
I ettertid har jeg vært jevnlig til gynekolog på vanlige undersøkelser, og jeg har aldri hørt at de har funnet noe unormalt med meg. De skal vel kunne se det meste på slike undersøkelser, vel? Jeg har også et normalt sexliv med kjæresten min, og ikke smertefull menstruasjon. Likevel har jeg altså tenkt på dette, og særlig fordi jeg og kjæresten har snakket litt om å få barn.
Dette er sikkert et veldig rart spørsmål, men tror du det er mulig at denne toppen fortsatt kan være der? Jeg må bare spørre for å få ro. Håper du kan hjelpe meg med denne litt uvanlige problemstillingen.
På forhånd takk.
–summer 97
Mette Moen, Gynekolog svarer:
Det var da på tide at du tok mot til deg for å kvitte deg med disse tankene!
For det første vil en slik topp ikke kunne skade noen ting. Den kan ikke forsvinne opp i livmoren, og den kan ikke skade skjeden. Gynekologen ville ha sett om det hadde ligget noe der inne, så enten har toppen aldri vært der eller også har den falt ut av seg selv. Jeg kan tilføye at vi gynekologer har funnet mye rart "leketøy" i skjeden, og det er det ikke noe flaut ved.
Så glem alt om saken.
Vennlig hilsen
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2008.12.17 12:38