Spør legen: Må jeg godta å ha det sånn?

Må jeg godta å ha det sånn?

Hei! Jeg er en kvinne på 42 år som har mensen så og si konstant. Var hos gynekolog i sommer. Hun sa jeg har en liten cyste på høyre eggstokk, visstnok ingenting å bry seg med. Men jeg har vondt nesten hele tiden og må ta smertestillende. Kjennes ut som jeg har en "kniv" i høyre side konstant. Er dette normalt? Må jeg ha det sånn resten av livet? Er liggende i flere dager i måneden pga. smerter. Vil det ev. hjelpe med en hormonspiral?

Jeg er sterilisert. Blir sur pga. dette ;(

–mensen

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Jeg tror ikke cysten har noen betydning for smerter, men hvis du har så sterke smerter at du må ta smertestillende synes jeg du skal få en ny vurdering med henblikk på laparoskopi (kikkhullsoperasjon) for å se om noe er galt.

Den godartede tilstanden endometriose kan gi smerter relatert til blødning. Har du vært utredet for blødningene? Det bør tas en enkel prøve fra livmoren, det kan gjøres hos gynekologen. Jeg vil foreslå p-pille for å få kontroll med blødningene inntil det med smertene er avklart og medikamenter av typen NSAID (Ibux eller Napren).

Be om ny time hos gynekologen for videre utredning. Det er ikke meningen at du skal gå med så stor smerter.

Vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2008.12.16 10:32