Spør legen: Problemer med underlivet etter fødsel

Problemer med underlivet etter fødsel

Nå er det snart 8 måneder si1den jeg fødte og jeg sliter med to problemer tilknyttet underlivet mitt.

1) Jeg får en brennende og svært vond smerte når jeg skrever med beina (f.eks. når jeg skal krype til sengs og det ene beinet er på sengekanten og det andre på gulvet). Smerten er i området urinrørsåpning/klitoris. Smerten forsvinner nesten umiddelbart når jeg samler bena igjen. Jordmor på sykehuset sa at jeg kun revnet innvendig. Jeg ble klipt, men det var bakover.

2) Da jeg var på 6-ukerskontroll gjorde legen meg oppmerksom på at skjedeveggene (særlig den bakre) var i ferd med å "kollapse". Hun ba meg derfor være flink med bekkenbunnsøvelser, noe jeg også har vært. Jeg kikket meg nylig nedentil med et speil, og ble ganske sjokkert over det jeg så. Jeg er ganske sikker på at den bakre skjedeveggen har falt ned. Den ligger nå slik at den titter fram over skjedeåpningen. Den framre skjedeveggen var også meget godt synlig.

Jeg prøvde å gjøre knipeøvelser mens jeg så meg i speilet, og oppdaget til min forferdelse at ingenting rikket seg, noe som vel må bety at jeg overhode ikke har muskler igjen der nede. Knipeøvelsene har jeg gjort hver dag siden 6-ukers kontrollen. Har også trent hos fysioterapeut, og der gjør vi mange ulike bekkenbunnsøvelser.

Jeg er virkelig svært fortvilet nå og vet ikke hva jeg skal gjøre. Hva skal til for at skjedeveggene skal "komme på plass igjen"? Må jeg opereres? Er dette noe flere som har født sliter med? Vil jeg kunne føde flere barn?

Jeg er også svært øm rundt halebeinet, kan dette skyldes skjedeveggen?

På forhånd; takk for svar.

–Evabb

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Som du beskriver det, oppfatter jeg at du har to problemer som ikke har sammenheng.

1. Smertene ved at du spriker med beina, kan skyldes bekkenløsning, enten rester etter bekkenløsning du kan ha hatt i svangerskapet - eller sjeldnere - som er kommet etter fødselen. Rifter i skjeden vil ikke gi slike symptomer. Det lyder som smertene kan komme fra symfysen, forbindelsen mellom de to bekkendeler. Få din lege eller fysioterapeut til å vurdere det. Ømhet ved halebeinet kan kanskje høre med i dette bildet?

2. Kollaps av skjedeveggen høres nok så dramatisk ut. Jeg vil heller si at skjedeveggen er blitt slappere, og da blir den lett synlig når man ser i et speil. Jeg synes du skal få din fysioterapeut til å kjenne i skjeden og vurdere muskelkraften. Kanskje du bruker feil muskulatur?

Det er mulig at du må ha en operasjon med tiden, men du bør vente til du ikke ønsker flere barn. Mange sliter med det samme problemet som du. Hvis du ikke har fått tilbake din menstruasjon, betyr det at ’hormonmangel’ kan gjøre forholdene verre, så se det an.

Altså mitt råd: Snakk med fysioterapeuten, vent på at menstruasjonen kommer tilbake, fortsett trening etter veiledning, få de barna du ønsker og så kan operasjon vurderes.

Vennlig hilsen Mette H Moen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2008.10.20 12:09