Spør legen: Vanncyste og graviditet
Vanncyste og graviditet
Hei. Jeg er en jente på 28 år. Har hatt en abort for 9 år siden. Så ble jeg gravid igjen på sommeren. Da fikk jeg sjokk, og var ikke klar til å bli mamma. Jeg tok medisinsk abort i september da jeg var 4 uker på vei. Nå er jeg og mannen min klare og villige til å få barn.
Jeg var hos gynekologen denne uken, og han opptaget at jeg har fått en vanncyste etter aborten. Men han sa at den blir borte i løpet av noen måneder. Jeg har følgende spørsmål:
1. Som sagt vil vi ha barn nå. Kan jeg bli gravid med vanncyste? Vi vil gjerne ha barn snarest!
2. Jeg har lest at risikoen for å miste barnet etter abort er høy - stemmer det?
3. Finnes det en risiko for ikke å føde et friskt barn om man blir gravid rett etter en abort?
4. Kan vi begynne forsøke å bli gravid, eller må vi absolutt vente?
Håper et raskt svar. På forhånd tusen takk!!!
–Diana
Mette Moen, Gynekolog svarer:
Svar på dine spørsmål:
1. Ja, man kan bli gravid med en cyste. Jeg vet ikke hvor stor cysten er og hvordan den ser ut, men de fleste cyster forsvinner etter kort tid. Hvis legen ikke har bedt deg om å komme på kontroll, er den neppe av større betydning.
2. Det må være en stor misforståelse, men det kan være lurt å vente til man har hatt en menstruasjon etter aborten, så livmoren er "renset ut".
3. Nei, det er ingen risiko for ikka å føde et friskt barn rett etter en abort.
4. Du kan gjerne begynne å prøve. Husk å kutt ut alkohol og tobakk og spis folat 400 mikrogram daglig.
Lykke til!
Vennlig hilsen
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2008.10.15 09:30