Spør legen: Kraftige blødinger - overgangsalderen?

Kraftige blødinger - overgangsalderen?

Hei. Jeg er 44 år og har ikke hatt mensen på 3-4 måneder. Det siste året har den kommer og gått som den vil, med lite blødinger og mye smerter. Nå har jeg blødd i karftig i halvannen uke, og det kommer klumper. Noen ganger virker det som om det skal avta, men så kommer den allikevel ganske kraftig. Er det overgangsalderen som begynner?

Jeg er livredd for å ta undersøkelser i underlivet. Tok en blodprøve for ca. 2 år siden. Det var litt celleforandring da, men ingenting å bry seg med, sa min daværende lege.

Tusen takk for svar :)

Mvh

–Stovner64

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Det første tegn på overgangsalder kan være blødningsproblemer som du beskriver. Det skyldes som oftest manglende eggløsning, og dermed bortfall av hormonet progesteron som regulerer blødningene. Det kan i de fleste tilfeller lett reguleres med hormonet gestagen (ikke østrogen som man bruker i overgangsalderen).

Du er dessverre nødt til å komme til lege for undersøkelse og for å få resept. Du kan be din fastlege om henvisning til gynekolog som du kan forklare din legeskrekk overfor. Det vil det helt sikkert bli tatt hensyn til. Det vil bli utført ultralyd av livmoren, og det er ikke vondt. Det vil sannsynligvis også bli tatt prøve av livmorslimhinnen, men det er ikke spesielt vondt det heller. Ikke noe å grue seg for.

Vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2008.09.17 09:21