Spør legen: Brunlig utflod
Brunlig utflod
Hei! Jeg er en dame på 41 år. Har nå i 3-4 dager hatt utflod/slim som de første dagen var rødt, og nå er blitt mer brunt, nesten avføringsfarget. Det er ikke stor mengder, men slim - litt små klumper, men ikke harde. Kjenner også et lite trykk over nedre blæreområdet/nedre del av mage.
Jeg har hatt dette før også - for 1-2 mnd. siden. Var da hos lege og tok celleprøve som ikke viste noe galt. Legen jeg var hos var turnuslege og virket usikker.
Jeg er ikke seksuelt aktiv - har ikke vært det siden mai-08. Hadde da også en blødning etter samleie. Har ikke hatt flere partnere de siste 17 årene. Føler meg ellers frisk. Har hatt litt høyt blodsukker, har hatt nyrestein og sliter med lavt jernlager. Men dette har vært sånn i mange år.
Takker for svar. Hilsen
–ildtegn-67
Mette Moen, Gynekolog svarer:
Brunlig slim/utflod kan skyldes blødning fra livmorhalsen. Noen får det i forbindelse med eggløsning pga. østrogenpåvirkning. Passer det med din syklus? Noen får blødning fra livmorhalsen ved samleie eller for eksempel ved avføring hvor det også kommer trykk mot livmorhalsen. Det kan skyldes rikelig med kjertler på livmorhalsen (ufarlig tilstand).
Hvis det fortsetter, bør du få ny sjekk eller henvisning til gynekolog for å utelukke andre forhold (godartede eller ondartede), men negativ celleprøve er betryggende.
Vennlig hilsen
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2008.08.14 11:44