Spør legen: Cyste på eggstokken

Cyste på eggstokken

Var hos gynekologen for en ren sjekk av spiral i dag. Da hun ikke så trådene til spiralen tok hun i bruk ultralyd. Spiralen lå fint på plass, men hun lokaliserte en stor cyste på 7 cm i diameter på venstre eggstokk. Hun mente at den ikke var ondartet i og med at den så glatt og "fin" ut, men rekvirerte likevel blodprøve og CT. Er det vanlig, eller har hun mistanke om noe ondartet likevel uten at hun sa det til meg?

Hun fant også fri væske i buken/bekkenet, noe jeg også har fått påvist før et par ganger i forbindelse med at jeg fikk fjernet tykktarmen for snart 5 år siden pga. Ulcerøs Colitt. Jeg har nå et bekkenreservoar. Gastrokirurgen mener at det ikke er uvanlig med litt fri væske i buken når man har bekkenreservoar.

Jeg ble litt satt ut inne hos gynekologen idag, så nå kommer spørsmålene: Hvordan fjernes eggstokken og cysten? Er det mulig å bruke kikkhullskirurgi når jeg fra før har operert i buk/bekken 4 ganger, og at det sikkert er masse arrdannelser der? Er det en omfattende operasjon å fjerne eggstokk? Jeg er 39 år og skal ikke ha flere barn...

–bøllefrøet

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Med hensyn til vurdering og oppfølging av cyster så har vi laget faste regler som norske gynekologer forholder seg til. Du er i fruktbar alder, har en cyste som ser godartet ut, den er under 8 cm og du har ingen plager. Hvis i tillegg blodprøven er normal (CA 125 under 35), så skal du oppserveres til cysten er borte, eller i maksimalt 2 år.

Fri væske kan bety at du har en del sammenvoksninger pga. tarmoperasjonen. Hvis cysten øker i størrelse eller utseende, så kan det bli aktuelt med operasjon, og mon ikke det vil bli åpen operasjon i ditt tilfelle. Men 80 % av slike cyster blir borte av seg selv, så ikke ta sorgene på forskudd.

Fjerning av en cyste er en enkel sak, men kan være litt mer komplisert hos deg, så det er ikke en nybegynner som bør operere. Heller ikke det skal du grue deg for.

Vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2008.05.22 17:59