Spør legen: Bruk av østrogen når man er 66 år gammel
Bruk av østrogen når man er 66 år gammel
Har brukt Aktivelle i mange år. Har no slutta og fått problemer med blærekatarr, svette, mer vondt i ledd (har slitasjegikt). Føler meg i dårlig form, slapp og nokså elendig. Spørsmålet mitt er hvor farlig det er for meg å bruke Aktivelle? Er det som å røyke f.eks.? Fastlegen min kan ikke svare meg på dette. Hvis det ikke er veldig farlig vil jeg helst begynne med Aktivelle igjen. Er 66 år gammel.
–Mimosa 66
Mette Moen, Gynekolog svarer:
I mange år har det vært diskutert om østrogen er farlig, og i så fall hvor farlig det er. Det kan ikke være mye diskusjon om at det øker risikoen for brystkreft, men det er vanskelig nøyaktig å angi hvor stor risikoen er. Risikoen er sannsynligvis svarende til å være overvektig eller drikke et par glass rødvin om dagen. Hvis du er fysisk aktiv og holder deg slank, gir det tilsvarende redusert risiko. Det er også en lett øket risiko for slag og blodpropp. Det er det negative.
Det positive er redusert risiko for tykktarmskreft og redusert risiko for beinskjørhet. Muligens kan de tablettene du bruker redusere risikoen for livmorkreft.
Men i ditt tilfelle er det viktigste (synes jeg) din livskvalitet som tydelig er bedre med hormoner. Alle de symptomene du beskriver er typiske tegn på østrogenmangel. Valget er ditt. Jeg synes du skal be din fastlege gi deg en henvisning til gynekolog som kan gi deg mer informasjon og følge deg opp, hvis du bestemmer deg for å fortsette med østrogen.
Vennlig hilsen
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2008.04.10 10:54