Spør legen: P-piller og PMS-plager

P-piller og PMS-plager

Hei. Jeg er en 22 år gammel jente som plages veldig med pms-plager i dagene før mensen. Plagene er så store at de går utover mitt daglige liv, arbeid og sosialt. Mageproblemer og depresjon er verst. Store magesmerter, til tider oppkast, og oppblåsthet. Blir alltid oppblåst etter lunsjtider, og dette vedvarer dagen ut i denne perioden.

Jeg går på p-pillen Yasmin 21 tabletter pr. brett. Tar tilskudd av B-vitamin, omega 3 og 6, samt vitaminer. Er det mulig for meg å hoppe over den tablettfrie perioden ved Yasmin, og fortsette på neste brett? Vil dette ha innvirking på pms-plagene? De starter ved eggløsning ca. ti dager ut i brettet og fortsetter til mensen kommer, dvs. ca. 11 dager med slike plager.

Noen gode råd? Jeg er sunn, verken røyker eller drikker og spiser minimalt med søtt og sukkerholdig mat. Drikker ca. to kopper kaffe pr. dag.

–h22

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Det høres ut som du er veldig plaget og trenger hjelp. Som du selv er inne på, vil første forsøk være å ta p-piller uten pause. Yasmin skulle være spesielt velegnet mot PMS fordi den inneholder et hormon som virker lett vanndrivende, og det kan hjelpe mot noen PMS-plager.

De store magesmertene er neppe PMS, men kan være endometriose som er en godartet tilstand med små blodcyster på bukhinnen eller eggstokkene. Her er førstevalg av behandling også å forsøke p-pille uten pause. Hvis depresjonen ikke gir seg med p-pille, kan du forsøke lykkepille i en lav dose i de dager du er plaget. Mosjon og sund livsstil med mer hvile i de plagsomme dagene, er også å anbefale.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS.Du har ikke eggløsning når du går på p-pille.

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2008.04.06 10:22