Spør legen: Hvor sterke blødninger er normalt ved spontanabort?

Hvor sterke blødninger er normalt ved spontanabort?

Hei. Jeg er 36 år gammel og bor for tiden i utlandet. Jeg hadde en spontanabort i 7. uke og blødde utrolig mye inkl. mange store klumper. Det var faktisk så ille at jeg ble hentet i sykebil og tilbrakte en natt på sykehus under observasjon. Gynekologen på sykehuset fjernet også flere klumper manuelt (vet ikke om dette er vanlig praksis i Norge?). Dette er nå 3 uker siden og jeg har fortsatt blødninger. Jeg valgte å ikke ha utskrapning etter legens råd.

Når jeg leser om spontanabort nevnes det at blødningene kan være som menstruasjon, ev. noe sterkere. Jeg lurer derfor på hvorfor jeg blødde så utrolig mye? Kan jeg ha vært mer enn 7 uker gravid eller gravid med tvillinger?

–Sillja

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Det er veldig stor forskjell på hvor mye man blør i forbindelse med en spontanabort, men jo lengre graviditeten har vart - jo større er blødningsmengden. Du kan ha vært kommet lenger i graviditeten, eller det kan være muskelknuter i livmoren (ikke uvanlig med slike godartede forandringer i din alder). Tvillingesvangerskap er også en mulighet, men det blir bare å gjette.

Hvis du fortsatt blør mye, ville det kanskje være på sin plass med en kontroll og ultralyd for å se om det er rester i livmoren.

Vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2008.03.21 23:01