Spør legen: Langvarig mens etter abort

Langvarig mens etter abort

Hei. I begynnelsen av januar -08 tok jeg en kirurgisk abort. Har ikke vært gravid tidligere. Samme dagen begynte jeg på cerazette minipiller. Tidligere hadde jeg brukt Yasmin p-piller og ble gravid da jeg skulle være lur og ta 1 måneds opphold i skiftet mellom de to pilletypene. Jeg blødde litt samme dagen som aborten, men nesten ingenting etterpå. Vi valgte likevel å vente med å ha samleie ca. 14 - 17 dager etter inngrepet for at pillene skulle virke.

Jeg fikk mensen første gang (etter inngrepet) 3. mars, og har nå hatt den i to uker. Det har variert litt i styrke fra svakt til sterkere, så svakt og nå sterkere igjen. Er det normalt å ha det så lenge? Hvor lenge kan jeg ha mensen før jeg bør oppsøke lege (leste at det var vanlig å få den første kraftigere etter inngrepet)?

–TvillingK82

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Jeg tror at den lange blødningen skyldes at du bruker Cerazette, den gir blødningsendringer hos de fleste - enten sjeldnere blødninger eller rikeligere blødninger. Det blir bedre med tiden, så vær tålmodig. Det er altså ikke mulig å si hvordan det går hos deg, det er bare å se det an. Hvis det fortsetter, kan du gå tilbake til p-pillen.

Vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2008.03.20 11:39