Spør legen: Stor cyste på eggtokken

Stor cyste på eggtokken

Jeg er kvinne på 24 år. Jeg tenker en del om dagen. Jeg har fått påvist en stor cyste (10-12 cm) som kommer fra den ene eggstokken. Grunnen til at det har blitt oppdaget er at denne cysten har trykket på en blodåre slik at jeg har hatt blopropp i lungene. Har fått behandling for blodproppene. Cysten er trykker på organer og derfor skal den fjernes.

Problemet nå er at jeg er veldig engstelig. Gynekologen jeg var hos sa at det var svært sjelden at slike cyster var ondartete i min alder. Jeg prøver å trøste meg med det. Men er det vanlig at man må fjerne eggstokkene også ved en slik situasjon? Vil jeg kunne få barn siden?

Gynekologen sa at det var en stor væskefyllt cyste. Hvor ofte er det vanlig at slike er ondarta i en alder av 24 år? Vil en cyste kunne gå fra å være godarta til å bli ondarta? Er det farlig hvis en slik cyste skulle sprekke? Siden jeg går på blodfortynnende nå, hvor lenge er det vanlig å måtte vente før jeg kan bli operert?

Jeg har vært igjennom mange ting på et par uker. Mange tanker i hodet på en gang. Ble glad da jeg fikk beskjed om at slike cyster ikke pleier å være farlige, men plutselig kommer tvilen. Tenk om de åpner magen og finner ut at den er ondarta likevel. Du må tre ledd tilbake i slekta mi for å finne noe arvlig. Oldemoren min hadde kreft i eggstokkene, men legene mente at det var for langt tilbake.

–Bekymret83

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Jeg kan forstå at du er engstelig og tenker det verste. Slik er den menneskelige natur ofte, og da kan det være godt å være forberedt.

Cyster er svært vanlige, og er sjelden ondartede i din alder, men utseendet av cysten på ultralyd og en blodprøve (CA 125) kan si noe om hvilken type cyste det er. Jeg vil ikke angi prosent risiko for typen av cyste hos deg, det er umulig uten å ha nevnte tilleggsopplysninger. Vi vet ikke om cyster endrer seg fra godartet til ondartet, men det finnes en overgangstype - "borderline" - cyster.

Med den størrelsen på cysten er det mulig at man fjerner hele eggstokken, men heldigvis har du en i reserve å gå på, og det er fullt mulig å bli gravid med en eggstokk. Den overtar funksjonen og "legger egg" hver måned i stedet for hver annen måned. Om legene vil forsøke å bevare noe av eggstokken avgjøres av ultralyd og blodprøven, men det kan ikke være tvil om at cysten må bort. Det er også eneste måte å få sikker informasjon om hvilken type cyste det er.

Det er uhyre sjelden at cyster på den størrelsen sprekker. Det betyr ikke noe at du går på blodfortynningsmedisin, det tar man hensyn til når du skal opereres.

Jeg ønsker deg lykke til med operasjonen.

Vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2008.03.14 02:18