Spør legen: HPV-virus - hva nå?

HPV-virus - hva nå?

Hei! Jeg er 30 år, fikk påvist HPV-virus for 2 år siden, men ingen celleforandring. Jeg var inne og tok nye prøver i forbindelse med p-pillen, og det viste seg at HPV var positiv enda, men celleforandringer var det ikke. Jeg blei henvist til gynekolog, der ho foretok ein biopsi. Har ikkje fått svar, men sånn jeg forsto det hadde eg HPV 2 eller noe sånt, i hvert fall høyrisiko-typen.

Hvor stor er risikoen for å utvikle livmorhalskreft? Kan jeg smitte min kjæreste med HPV?. Må jeg kanskje utføre en operasjon som gjør at jeg ikke kan bli gravid? Og hvis jeg blir gravid, kan babyen smittes? Hvordan kan det ev. unngås?

Jeg har nesten ikke hatt sex, men har dette viruset... må jeg ha det for alltid? Jeg lurer også på hvorvidt jeg har smittet han. Han hadde ikke hatt sex på 3 år da han traff meg. Hva er sjansen for at han hadde det viruset med seg da? Kan vi ev. bli kvitt det? Hvilken risiko er det ved oralsex? Kan man ev. få svulster i svelget?

–Er redd

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Jeg synes du skal gå inn på kreftregisterets hjemmeside og lese deres grundige informasjon om HPV som blir for lang å gjengi her. http://www.kreftregisteret.no/om_kreftregisteret/registrering/masseundersokelser_etc/l_hpv.htm

Essensen er at du bør ta celleprøve hvert 3. år. Da vil man oppdage ev. forstadier og behandle dem så det ikke blir kreftutvikling. Det er ikke nødvendig med biopsi når celleprøven er normal.

En ev. behandling går ut på å fjerne den ytterste delen av livmorhalsen, og man kan bli gravid etter en slik operasjon. Men ikke ta sorger på forskudd, det er størst sjanse for at det ikke kommer unormale celleforandringer hos deg.

Det er ikke farlig for et foster om det foreligger infeksjon. De fleste har hatt viruset i seg på et eller annet tidspunkt, sikkert også din partner. Fortsett med sex, inkludert oralsex, og ikke tenk på smittefare.

Dessverre gir slike HPV-tester mer frykt enn nytte, så vi anbefaler dem ikke.

Vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2007.11.14 22:16