Spør legen: Hormonspiral og minipille, men nærmest konstante blødninger
Hormonspiral og minipille, men nærmest konstante blødninger
Hei. Jeg er 40 år. Jeg satte inn hormonspiralen Levonova, men orket ikke mer etter 7 mnd. Det var stort sett blødninger (svake) hele tiden, i løpet av 1 mnd kanskje kun en uke uten noe problem. Gikk over til minipillen Cerazette. Hadde mens 9 dager ved oppstart, og 4 uker uten noen blødning.
Nå har jeg hatt blødninger i 4 uker, tildels kraftige, og kun 4 dager uten blødning i denne perioden. Er nå på det tredje brettet. Har tatt blodprøver og har ingen hormonforstyrrelser. Er nå frustrert og har lyst til og gi opp. Jeg merker at det nå også går på humøret.
–frustrert 40 åring
Mette Moen, Gynekolog svarer:
Prevensjonsmidler som inneholder hormonet gestagen (hormonspiral og Cerazette) har dessverre tendens til å gi uregelmessige blødninger. Det er prisen man må betale for å få redusert rikelige blødninger, eller for å få prevensjon som ikke inneholder østrogen som øker risiko for blodpropp og slag (spesielt i din alder hvis du også røker).
Blodprøve for å vurdere hormon har liten hensikt når man bruker hormontabletter. Blødningsproblemet kan bedres med tiden (4-6 måneder), men hvis du ikke orker vente så lenge, kan du forsøke annen prevensjon som spiral, den svakere minipille (Conludag) eller sterilisering.
Vennlig hilsen
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2007.11.14 10:01