Spør legen: Soppinfeksjon eller betennelse i skjeden?
Soppinfeksjon eller betennelse i skjeden?
Hei. Jeg er ei jente på 15 år som har soppinfeksjon i skjeden. Jeg fikk det for ca. 6 uker siden, men begynte først å behandle det med canesten krem for 14 dager siden. Canesten-kremen har fjernet kløen og svien, men jeg har fortsatt en god del utflod som er gulaktig og lukter ganske så ubehagelig. Nå ser det ikke ut til at canesten-kremen hjelper meg lenger, og utfloden og lukten er fortsatt der.
Dette er veldig plagsomt. Jeg bruker ikke trange olabukser nå, og heller ikke ettersittende truser. Jeg vet at man kan bruke vagitorier, men dette vil jeg helst helst unngå da jeg fortsatt er jomfru og jomfruhinnen også er inntakt.
Finnes det en måte å behandle dette på UTEN å oppsøke faglig innstanser? Hvis jeg alikevel må oppsøke faglig hjelp, er det da helsesøster eller lege som vil være det naturlige valg? Må jeg eventuelt ta en gynekologisk undersøkelse, eller holder det med en prøve av utfloden i underlivet?
Lurer vel også på om det kan være noe annet enn sopp, for det er ganske mye gulaktig utflod som også lukter. Har lest at vanlig "sopputflod" ikke lukter noe særlig, og at den har en hvit, kornet konsistens. Håper at noen kan svare meg raskt på dette.
–Østfold 92
Mette Moen, Gynekolog svarer:
Som du har forstått gir sopp hvitlig klumpet, kløende utflod og Canesten er effektivt. Hvordan lukter den gule utfloden du nå har? Hvis lukten er sur, betyr det at alt er normalt. Det er nemlig normalt med melkesyrebakterier i skjeden.
Hvis du trenger annen behandling for sopp er tabletter en mulighet, men da må du ha resept fra legen. Legen vil da sannsynligvis ta en prøve at utfloden, men det kan gjøres forsiktig uten å ødelegge jomfruhinnen. Fortell legen at du ikke har hatt samleie. Men jeg tviler på at det er nødvendig.
Vennlig hilsen
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2007.10.26 08:20