Spør legen: Hormonspiral, håravfall og nedstemthet

Hormonspiral, håravfall og nedstemthet

Hei, Etter å ha hatt mye blødninger over lengre tid (brukte p-piller), ble jeg anbefalt hormonspiral. Etter at jeg satte inn den, har blødningene avtatt og jeg er veldig fornøyd med det. Men jeg har bivirkninger som nedstemthet og håravfall. Dette gjør meg svær urolig, og jeg lurer på om dette er normalt?

Velger nå å fjerne hormonspiralen hvis dette er årsaken. Hvilket annet alternativ kan du anbefale meg som prevensjon? P-piller er utelukket. Jeg er 40 år gammel, og er det et inngrep som kan gjøres (kirurgisk) så jeg slipper disse konstanete blødningene?

Jeg har ikke planer om flere barn. Takker for svar, og svar fra andre med samme erfaring? Er det normalt med håravfall når hormonspiral er satt inn?

–Hilsen mimi

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Det kan være en svært, svært uvanlig bivirkning, men du bør sjekke stoffskiftet som, hvis det er for lavt, også kan gi slike symptomer. Lavt stoffskifte kan også gi rikeligere blødninger.

Hvis du får fjernet hormonspiralen og fortsatt har rikelige menstruasjoner, kan man tilby behandling med fjerning av livmorslimhinnen (ablasjon) ved ulike metoder som varmeballong eller elektrokoagulering, men da må det brukes prevensjon ved siden av, for eksempel en minipille.

Vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2007.10.15 10:36