Spør legen: Muskelknute i livmoren

Muskelknute i livmoren

Hei. Jeg er snart 40 år. Jeg og min samboer har det siste året hatt 2 prøverørsforsøk, 4 totalt med nedfrysing. Det har ikke gitt resultater. Jeg har en 3 cm stor muskelknute i livmoren, som jeg mener er årsak til sterke smerter - ofte ved eggløsning, noen ganger utenom. Det varer i ca. 2 dager. Blandingen Ibux og Paracet tar som oftest smertene. Jeg kan da trenge opptil 10-12 tabletter i løpet av døgnet. Paralgin Forte fjerner ikke smertene. Er det noen løsning og fjerne denne muskelknuten før neste forsøk, eller vil det ikke ha noen innvirkning?

Etter 2 av de 4 forsøkene har jeg hatt smerter etter innsetting av egg, selv om selve innsettingen ikke kjennes. Mine eggledere er helt tette etter en alvorlig infeksjon for 7 år siden. Det er konstatert at det ikke er endometriose, etter laproskopi. Jeg er ellers i veldig god form. På forhånd takk. Hilsen TEN

–Karushi

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Det er etter det jeg kan se minst tre grunner til at du har problemer med å bli gravid: Lukkede eggledere, kanskje muskelknuten og så din alder.

Med lukkede eggledere blir du selvsagt ikke gravid. Hvis det er en sekkformet utvidelse av egglederen (sactosalpinx) vil IVF-eksperter nok råde deg til å fjerne den før et ev. nytt forsøk. Det har man kanskje vurdert ved laparoskopien?

Muskelknuter gir ikke smerter ved eggløsning, og bare sjelden ved menstruasjon. IVF-legene kan se hvor muskelknuten sitter og si deg hvorvidt en operasjon kan bedre muligheten for graviditet.

Så er det din alder. Det er dessverre kjent at det gir mye dårligere resultater med IVF hvis kvinnen er over 40 år, men umulig er det ikke. Jeg synes du skal diskutere med legene om det har hensikt å fjerne muskelknuten. Hvis den sitter inne i livmorhulen kan det kanskje være en fordel, men neppe hvis den sitter utenpå veggen.

Du har heldigvis flere nedfryste egg. Jeg håper at det vil lykkes å oppnå graviditet.

Vennlig hilsen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2007.08.21 20:32