Spør legen: Celleforandring
Celleforandring
Har aldri hatt celleforandringer, men fjernet i juni 2006 kjønnsvorter som kom under en graviditet. Tok da også celleprøver som var bra. Tok nye i begynnelsen av januar i år som også var bra. Ved ny undersøkelse hos gynekolog i går sa hun at hun så noe som kunne være celleforandring og hun tok en klypeprøve for å sjekke. Jeg blir livredd og tenker følgende: Hvis prøvene var fine i jaunuar og hun nå kan se at det er celleforandringer etter 6 mnd, så må det være kommet langt? Er det sånn at celleforandringer kan starte som grove og bruke kort tid på å utvikle seg til kreft, mao kan jeg allerede ha fått kreft? Eller starter celleforandringer alltid som lette og bruker tid på å utvikle seg? Jeg er hypokonder fra før (derfor jeg tester meg så ofte), og er livredd nå. Håper du kan hjelpe med å oppklare litt.
–Jente 33 år
Mette Moen, Gynekolog svarer:
I de fleste tilfeller tar det mange år (ti år?) for kreft å utvikle seg fra unormal celleprøve, men det finnes unntak. Din gynekolog har sannsynligvis foretatt det man betegner som kolposkopi hvor man kan se tidlige forandringer på unormale forhold. Du kan også ha kjønnsvorter på livmorhalsen som legen har vært usikker på og derfor for en sikkerhets skyld har tatt prøve av. Jeg forstår at du er engstelig, men synes du kan ta det med ro til du får svar på prøven. Vennlig hilsen Mette H Moen
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2007.07.03 22:05