Spør legen: Spontanaborter - bør jeg utredes for hormonforstyrrelse?

Spontanaborter - bør jeg utredes for hormonforstyrrelse?

Jeg er en jente på 29 år, som prøver å bli gravid med min mann. Første forsøk var sommeren 2004 og jeg ble gravid ved første forsøk. Men spontanaborterte 10 uker inn i svangerskapet, måtte da ha blodoverføring og utskrapning på sykehus. Vi fortsatte å prøve, og jeg ble gravid igjen i januar 2005, men aborterte nok en gang. Denne gangen skjedde det heldigvis tidligere, ca.i 4.uke.. Nå lurer jeg på hva som skjer i kroppen min, hvorfor abborterer jeg...har tenkt på at det kan være hormonforstyrrelser, da jeg har uregelmessig mens og jeg har store humørsvingninger. Men siden vi prøver å bli gravide tar jeg alle mulige hensyn, d.v.s. ingen alkohol, spiser mye frukt og grønt, mosjonerer regelmessig og prøver å slappe av, slik at alt burde ligge tilrette for å bli gravid. Var til legen like før 2.spontanabbort, han undersøkte livmoren og sa at alt var i orden. Bør jeg gå til gynekolog for en ultralyd undersøkelse, eller bli utredet for eventuelle hormonforstyrrelser?Hilsen fra en jente som ønsker å bli gravid

–Jæger

Mette Moen, Gynekolog svarer:

Minst 15 % av alle svangerskap ender i abort. To aborter på radd skjer hos 2,25 %, og den gruppe hører du til. Man begynner ikke utredning før det har vært tre aborter. Det kan høres brutalt ut, men det har liten hensikt da sjansen for å oppdage feil er minimal. Hvis du blir gravid tyder det at dine hormoner er i orden, hormontilskudd hjelper ikke i slike tilfeller. Jeg foreslår at du ved neste graviditet får utført ultralyd når du er ca 6-7 uker på vei for å se at alt er i orden. Det er 85 % sjanse for at det går bra neste gangen, og heldigvis ser det ikke ut til at du har problem med å bli gravid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

– Mette Moen, Gynekolog

Publisert: 2005.03.15 22:29