Spør legen: Kroniske soppinfeksjon
Kroniske soppinfeksjon
Jeg har i ca.tre år hatt kronisk soppinfeksjon. Jeg har prøvd alt, Canesten, Diflukan (før og etter mens i 6 mnd. på anbefaling fra lege (SOS-klinikken)). Jeg brukte p-piller (Diane), men har kuttet ut dette. Jeg benytter ikke såpe i underlivet, ikke tamponger og kun bomullstruser, ikke g-streng etc. Jeg har prøvd alt av råd jeg har fått. Jeg har gått til homeopat i 1 ½ år, og dette er det eneste som har hjulpet litt. Dvs. jeg er mye bedre enn jeg var før, har mindre utflod, men til stadighet så har jeg rød irritert hud mellom kjønnsleppene som svir. Det blir nesten alltid verre etter sex, med eller uten kondom. Samboeren min bruker Canesten,har ingen symptomer. Dette går ut over sex livet vårt, jeg forbinder sex med "den søte svie" enten allerede under samleie eller garanter etter. Fra å alltid bli kliss våt i kjeden, har det de siste to årene blitt knusk tørt, bruker en del glidemiddel. Ved bruk av Canesten så klarere jeg omtrent å ha en soppfri uke i mnd. Får svie ca en og en halv uke før mens, og bruker ca en og en halv uke på å bli kvitt soppen etter mens. Ingen leger tar meg seriøst og sier jeg må slite med det til overgangsalderen! Hva skal jeg gjøre? Hvem er spesialister på dette i Norge?Sotra/Oslo jente 25 år!
–sirkusbarn
Mette Moen, Gynekolog svarer:
Jeg går utfra at man har sjekket at det virkelig er sopp og ikke en kronisk hud/slimhinnelidelse som gir samme symptomer?
Kronisk soppinfeksjon er vanskelig å behandle. Har man utelukket sukkersyke? Bruker du mye antibiotikum? Har du forsøkt ukentlig Canesten i f.eks. 6 måneder? Ble du bedre mens du brukte Diflucan? Langtidsbruk av dette medikament kan forebygge.
Hvis du bor i Oslo kan du søke Olafiaklinikken som er ekspert på slike problemer.
Et kjerringråd er youghurt i skjeden, men det er ikke vitenskapelig bevist at det hjelper.
Vet tørrhet under samleie kan du bruke Replens hvor effekten holder seg noen dager.
Jeg håper du kan få hjelp for dette vanskelige problemet som dessverre en del kvinner sliter med. Mannen skal bare ta behandling ved symptomer.
vennlig hilsen Mette H Moen
– Mette Moen, Gynekolog
Publisert: 2003.07.12 11:48
Siste 50 spørsmål og svar
- Livmorfremfall og smerter etter operasjon
- Blødninger etter samleie og prøver å få barn
- blødning i 7 mnd..
- Hvilken prevensjon bør jeg velge?
- Plager under mensen
- Plutselig stopp midt i menstruasjon
- Blødning ved bruk av fingrene
- Cerazette og vektøkning
- Endring i blødning
- Glemt to p-piller
- Mens-smerter etter uttak av hormonspiral
- Hvem er faren?
- Smerter i underlivet
- Valg av prevensjon
- Blødning ved samleie og dildobruk
- Smerter ved inntrengning i skjeden
- Slapp bekkenbunn
- Mens i en hel måned
- Risiko for flere premature fødsler
- PCOS og gallestein
- Er det spiralen jeg kjenner?
- Kul under brystvorten
- Muskelknuter i livmoren
- Tidlig overgangsalder og hormontilskudd
- HPV-virus - hva nå?
- Mercilon - opphold for å få en menstruasjon
- Hormonspiral og minipille, men nærmest konstante blødninger
- Overflod av egg
- Blodig utflod
- Manglende menstruasjon
- Kan jeg ha PCOS?
- Ønsker alternativ til hormonell prevensjon
- Kløe rundt endetarm
- Følelsesløs klitoris etter fødsel
- Cyster på eggstokkene og mulighet for å bli gravid
- Hvorfor kommer ikke mensen tilbake?
- Uteblivende menstruasjon og manglende libido
- Grusom svie i skrittet
- Ekstrablødning eller eggløsningsblødning
- Soppinfeksjon eller betennelse i skjeden?
- Redd for blodpropp; vil slutte med Yasmin
- Bruk av Progynova og smerter iliosacral-leddene
- Blod i urinen og sviende vannlating etter sex
- Varm pung og sædkvalitet
- Vonde bryster og frostanfall etter eggløsningen
- Vondt i klitoris
- Glemt tre Yasmin p-piller
- Bakteriell vaginose
- Hormonspiral, håravfall og nedstemthet
- Blødninger i 7 veker - PCO?