Kaffedrikking gir økt risiko for spontanabort

Kaffedrikking gir økt risiko for spontanabort

Selv et moderat kaffeinntak i begynnelsen av svangerskapet kan fordoble risikoen for spontanabort. Forskere råder derfor gravide kvinner til å avstå fra kaffe – i det minste i de første tre svangerskapsmånedene.

Av Elisabeth Endsjø [21.01.2008 13:01]

Mange gravide fortsette å drikke kaffe som aldri før, gjerne opptil mange kopper om dagen.

Nå viser en amerikansk studie at selv et moderat inntak av kaffe øker spontanabort-risikoen betraktelig. Studien, som er publisert i tidsskriftet American Journal of Obstetrics and Gynecology, viser at risikoen for at kvinner skal spontanabortere fordobles allerede ved et inntak på to kopper kaffe daglig.

Forskerne hevder at det særlig er i begynnelsen av svangerskapet at kvinner må være påpasselige med kaffedrikking – i det minste i de første tre månedene av svangerskapet. Utover at det var her sammenhengen mellom kaffedrikking og spontanaborter var mest åpenbar, er dette fra naturens side den perioden av svangerskapet da fosteret er mest sårbart og flest spontanaborter finner sted.

Forskernes konklusjon er basert på undersøkelser foretatt blant mer enn 1000 kvinner.


Kilde:BBC.com